pondělí 10. února 2014

Víra a láska

Autor: Erich Segal
Beletrie, román
Originální název: Acts Of Faith


Daniel, jeho sestra Debora a Timothy tvoří ústřední postavy románu. Daniel s Deborou se narodili do ortodoxní židovské rodiny a tak jsou také vychovávání. Daniel coby jediný syn a budoucí rabín je vyzdvihován, zatímco Debora jako ortodoxní židovská dívka je předurčena pouze k plození dětí a starosti o domácnost. Timothy je svým způsobem sirotek, ikdyž oba jeho rodiče jsou na živu. Žije u svého strýce a tety a je mu striktně zakázáno navšívit svou matku v psychiatrické léčebně. Jednoho dne se Debora a Tim do sebe zamilují, ale jak asi sami správně předpokládáte, jejich lásce není přáno. Osudy hlavních postav se dále v knize vzájemně proplétají stejně tak jako jejich náboženství - židovské a katolické.

Knihu jsem poprvé četla asi ve dvaceti letech a podruhé o pár roků později. Někdy se stává, pokud čtete knihu vícekrát, že už se vám tolik nezamlouvá, jako při prvním čtení. Ale tento román nezklamal ani napodruhé.

Na díle si nejvíce cením toho, že mi dokázal ukázat judaismus ve své kráse i krutosti. Neznala jsem přesně jeho zvyky ani tradice a jsem opravdu ráda, že jsem se díky příjemnému čtení dozvěděla tolik pro mě nových informací.

Postavy jsou dobře psychologicky vykresleny a rozhodně si některého z hlavních hrdinů zamilujete.
Mě nejvíce přirostl k srdci Tim Hogan a ani nedokážu přesně říct proč. Je to prostě pocit. :)

Celkově se kniha čte příjemně. Neobsahuje sice žádné brilantní slovní hříčky či styl, ale je to spíše o příběhu - o boji mezi vírou a láskou. Který by podle mého názoru neměl existovat neboť víra je ve své podstatě láska.

Vždyť i v Bibli (ale hlavním dokumentem judaismu je Tóra) je psáno: Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všechno poznání, ano, kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem." A i přesto je to v této knize náboženství, které tak urputně brání lásce.

Román Víra a láska rozhodně stojí za přečtení a já osobně se k němu jistě nejednou vrátím, protože láska je prostě láska :)

80%

1 komentář: