úterý 1. července 2014

Drahý život

Autor: Alice Munro
Sbírka povídek

Procházela jsem se po knihkupectví a narazila jsem na knihy Alice Munro, o které vím, že získala Nobelovu cenu za literaturu v roce 2013. Hodně dlouho jsem váhala, jestli si mám jednu z knih koupit. Nakonec jsem se vyhecovala, vysolila tři stovky a šla s knihou v ruce na šalinu :). Sama pro sebe jsem si říkala, že to snad nebudou vyhozené tři kila.

Kniha Drahý život obsahuje čtrnáct různých povídek, rozprostřených na celkem dvě stě sedmdesáti sedmi stránkách. Poslední čtyři povídky jsou autobiografické, i když se fakticky od skutečnosti
trochu odlišují.

Přebal knihy slibuje hrdiny, kteří prožívají náhlé hnutí mysli, citová vzplanutí, erotické touhy atd. Což je sice na jednu stranu pravda, ale na druhou stranu musím říct, že přebal knihy navozuje pocit vzrušujícího čtení, jenž jsem v knize nenalézala. Povídky jsou napsány originálně, to ano. Styl autorčina psaní není tuctový, ale mě se moc nezamlouval. Povídky mají prý mít nenápadnou hloubku, s čímž bych mohla souhlasit, dále mají postihnout věčnou proměnlivost a bohatství i toho nejobyčejnějšího života, což je taky pravda, ale to nic nemění na tom, že mi kniha nepřišla extra zajímavá. Povídky možná zachycují nejobyčejnější životy, ale příjdou mi ploché. Občas jako by chyběla pořádná zápletka, jindy nějaký konec. Mnohdy dočtete povídku a říkáte si: "aha, dobrý, a co jako?".

Jak už to tak bývá ve sbírkách povídek, některé povídky jsou skvělé, jiné dobré a další nic moc. I v knize Drahý život se najdou skvělé povídky, nad kterými budete dlouho uvažovat, ale je jich jako šafránu. Od nositelky Nobelovy ceny, trojnásobné nositelky kanadské Ceny generálního guvernéra a ceny Man Booker International Prize jsem čekala něco víc. Z přečtení jedné knihy od paní Munro ale nechci říct, že by byla celá její tvorba špatná, to nemohu soudit. Ve výše zmiňovaném knihkupectví, kde jsem se potloukala a váhala nad koupí knihy od Alice Munro, jsem se zřejmě sekla ve výběru. Rozhodovala jsem se, zda si koupit tuto knihu (rozuměj Drahý život) nebo její jiné dílo a to - Nepřítel, přítel, ctitel, milenec, manžel. A tak jako se občas seknu ve výběru partnera nebo počtu panáků, které ještě daného večera bez následků snesu, sekla jsem se i při výběru knihy. No co, jsou i horší věci na světě...

50%

3 komentáře:

  1. Hezká recenze, mrzí mě, že jsi zklamaná, přece jen má člověk od "nobelisty" určitá očekávání...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Jani, nj, čekala jsem víc, ale někomu se právě tento styl povídek bude líbit, když paní dostala Nobelovku :)

      Vymazat
  2. Pořád nad ní také váhám, zda se do ní pustit, škoda, že jsi zklamaná, ale někdy to tak je, člověku to nesedí, já si jí asi na léto půjčím z knihovny a zkusím :)

    OdpovědětVymazat